Romansekonsert
2. mai, søndag
19:00
Prøysenhuset
med Ingeborg Schübeler Gillebo og Lina Braaten
RingsakerOperaen byr på et gledelig gjenhør med pianist Lina Braaten. Sist gang var en uforglemmelig «Vinterreise» sammen med Håvard Stensvold. Denne gang har hun med seg en øyværing med en varm og internasjonalt ettertraktet mezzosopran: Endelig kommer Ingeborg Gillebo til RingsakerOperaen!
Sammen presenterer de et vakkert romanseprogram av Gustav Mahler og Benjamin Britten. Tekstene er vuggesanger og andre dikt for barn. Samt Rückerts svært aktuelle dikt, som handler om å være kunstner og menneske, om å skape og å elske. Dette trenger vi nå!
Ingeborg Schübeler Gillebo fra Øyer er utdannet ved Norges Musikkhøgskole og ved Operaakademiet i København, der med Susanna Eken som lærer. Innlendinger har spent fulgt hennes karriere fra Toneprisen (Talentpris for Hedmark og Oppland) i 2007 til internasjonale scener. Endelig skal hun synge hos RingsakerOperaen! Hennes varme, fyldige mezzo er etterspurt. I 2010 debuterte hun ved Den Kongelige Opera i København som Margret i Wozzeck og ved Den Norske Opera & Ballett som Cherubino i Figaros bryllup.
Siden har Gillebo opptrådt på flere store festivaler og ved operahus som Metropolitan Opera, Opernhaus Zürich, Theater an der Wien, Opéra Royal de Versailles, Festspielhaus Baden-Baden, Bayreuth Festival og Drottningholm Festival Stockholm.
Lina Braaten er utdannet ved Norges Musikkhøgskole, Griegakademiet og Sibelius-akademiet. Hun har gjort en rekke solistkonserter, bl.a. med Bergen Filharmoniske Orkester og på Ultimafestivalen. For RingsakerOperaen har hun spilt kammeroperaen Pimpinone. Braaten arbeider som akkompagnatør ved Norges Musikkhøgskole, og har vært ansatt som repetitør ved Wermland Opera i Karlstad og ved Operahøgskolen i Oslo. Som frilanser er hun en ettertraktet akkompagnatør både for instrumentalister og sangere.
Konserten åpner med Benjamin Brittens sangsyklus med tekster fra den engelske samlingen av vuggesanger, A Book of Lullabies (1300-1900). Her formidler tekstene i hovedsak at det aldri er for tidlig å bli fortalt om livets farer. Vi får også høre trusler om slanger og hekser hvis ikke barnet sovner. Dette er nok noe gammeldagse oppdragelsestaktikker, men en moderne forelder kan kjenne seg igjen i fortvilelsen som oppstår over å ikke få sove..
Gustav Mahler tok også utgangspunkt i dikt for barn i hans sanger fra de tyske folkediktene Des Knaben Wunderhorn (Guttens Magiske Horn). De tre sangene vi har plukket ut er ballader med innhold om liv og død; om soldater i kamp, sultende barn og avvisende engler.
Friedrich Rückerts dikt tonesatte Mahler først for orkester, senere til piano. Disse er mer abstrakte, og omhandler det å være kunstner og menneske, om å skape og å elske.
Program:
Benjamin Britten (1913-1976)
A Charm of Lullabies, op 41
1. A Cradle Song (William Blake, 1794)
2. The Highland Balou (Robert Burns 1792)
3. Sephestia’s Lullaby (Robert Greene 1589)
4. A Charm (Thomas Randolph 1632)
5. The Nurse’s Song (John Philip 1559)
Gustav Mahler (1860-1911)
Des Knaben Wunderhorn
– Wo die schönen Trompeten blasen
– Das irdische Leben
– Urlicht
Rückert-Lieder
– Ich atmet’ einen linden Duft
– Blicke mir nicht in die Lieder
– Liebst du um Schönheit
– Um Mitternacht
– Ich bin der Welt abhanden gekommen
Medvirkende
Symptomer på Covid-19? Bli hjemme!
Reserverte plasser frigis 15 min før forestilling.
Vent på anvisning til plasser og hold avstand.
Noter hvor du sitter.
Billetten kan bli kansellert ved endrede Covid-19 regler.
Ihht til nasjonale smittevernanbefalinger oppfordres det til å unngå å krysse kommunegrenser for å delta på arrangement.